Design Thinking czyli twórcze rozwiązywanie problemów

Design thinking, czyli metoda twórczego rozwiązywania problemów oraz tworzenia nowych produktów i usług ma na celu dostarczanie innowacyjnych rozwiązań w oparciu o głębokie zrozumienie potrzeb grupy docelowej. Model biznesowy charakteryzuje się wykorzystywaniem oryginalnych metod pracy, które przede wszystkim pobudzać mają kreatywność.

Design thinking w biznesie

Design thinking jest metodą tak uniwersalną, że może być stosowana w każdym właściwie przedsiębiorstwie, od start-upów po wielkie korporacje. Opiera się na koncepcji działania, nie mówienia. Sam proces podzielony jest na kilka etapów, z których każdy następny rozszerza wątki poruszane na wcześniejszych etapach.

Pierwszym krokiem jest poznanie potrzeb odbiorców na podstawie obserwacji ich zachowań. Na tej podstawie poszukiwana będzie inspiracja do tworzenia nowych projektów. Następnie należy zdefiniować szczegółowy problem. W tym celu stosuje się metody kreatywne, na przykład metoda 5 why, czyli kilkukrotnym zadaniu pytania „dlaczego?”, aby dowiedzieć się dlaczego powstał dany problem, dlaczego nie został zauważony wcześniej oraz jak go rozwiązać.

Kolejny etap polega na wymyśleniu jak największej liczby rozwiązań danego problemu, najlepiej w formie burzy mózgów. Podczas projektowania poszczególnych rozwiązań często używane są proste prototypy i wizualizacje, które nie są bardzo rozbudowane, lecz mają na celu skupienie się na wrażeniach i odczuciach. Każdy pomysł jest na tym etapie dobry i jego wypracowanie nie powinno być w żaden sposób ograniczane.

Na przykład jeden z członków zespołu może brać udział w projekcie zdalnie z miejsca, które bardziej go inspiruje i wykorzystując sieć VPN, aby przekazać wyniki grupie. Następnie najlepsze z wypracowanych rozwiązań lub produktów zostają przetestowane w środowisku odbiorców docelowych. Każde z nich zostaje następnie poddane analizie i grupa robocza wybiera najbardziej efektywne. Tworzone rozwiązania są z założenia pożądane przez odbiorców, technologicznie wykonalne i ekonomicznie opłacalne.

Design thinking w życiu codziennym

Design thinking zapewnia świeże spojrzenie na daną sytuację i jest metodą tak uniwersalną, że można korzystać z niej nie tylko w sytuacjach biznesowych, ale również do poszukania innowacyjnych rozwiązań w każdej innej sytuacji życiowej. Wizualizacja problemu ujawnia bowiem kluczowe tematy i wzorce.

Pozwala dokładnie zwizualizować problem, a w poszukiwaniu wyjścia udział brać mogą osoby o odmiennych doświadczeniach, co zapewni kompleksowe podejście z różnych punktów widzenia. Głębokie zrozumienie potrzeb może przysłużyć się w szkołach, placówkach administracyjnych czy fundacjach – wszędzie gdzie problemy nie mają jednego oczywistego wyjścia, a do rozwiązania wymagana jest empatia i zrozumienie grupy docelowej.

Podejście oparte na kwestionowaniu wszystkiego pomaga przełamać ograniczające normy i założenia społeczne i pozwala opracowywać rozwiązania nieszablonowe. Uniknięcie barier pozwala odwrócić sposób myślenia i przekształcić negatywne zagadnienia w pozytywne, a pozytywne w negatywne.

Odwracając sytuację można zwizualizować problemy w nowym świetle i zdecydować, którym szczegółom nadać priorytet. Design thinking wymaga oswojenia się z ryzykiem porażki, gdyż strach jest ograniczający. Akceptacja możliwego niepowodzenia pozwala tworzyć prawdziwie przełomowe pomysły i rozwiązania.

 

*Autorką tekstu jest Marianna Płatek - Redaktor TechWarn, strony poświęconej cyberbezpieczeństwu i technologii. Uwielbia pisać, kocha swoją niezależność. Copywriterka i tłumaczka. Podróżniczka. Freelancerka, pełna pasji dla tego, co robi.

Related Articles

Wirtualny manager

Cechy lidera

Podejścia w zarządzaniu zespołem

Idea portalu

Ideę powstania tej strony można bardzo trafnie podsumować słynnym Sokratesowym  „Scio me nihil scire „ - „wiem, że nic nie wiem”.  Celem i pomysłem stworzenia Naszego portalu jest korzystanie z doświadczenia i wiedzy, jak i dzielenie się swoimi pomysłami, lekcjami, autopsjami. Nie chcielibyśmy jednak aby powstała branżowa WIKIPEDIA, a zamiast suchej wiedzy były doświadczenia, studia przypadku, konkretne sytuacje prosto z biznesu. A więc praktyka ponad teorią.

Liczymy więc na Was społeczność ludzi związaną z zarządzaniem IT i odwiedzających tę stronę na dzielenie się pomysłami i doświadczeniami. Uczmy się wszyscy !!