Jak stworzyć dobre webinarium?

Webinarium, czyli prezentacja online w czasie rzeczywistym, to doskonały sposób na promocję produktu lub usługi. Pozwala na interakcję z uczestnikami i zwłaszcza w realiach koronawirusa stanowi ciekawą formę przestawienia tematu. Jak stworzyć dobre webinarium?

Narzędzia potrzebne do stworzenia webinarium

Na rynku istnieje kilka całkiem ciekawych programów, które służą stricte do tworzenia webinariów. W każdym przypadku warto zaopatrzyć się w wysokiej jakości połączenie internetowe, żeby uniknąć zakłóceń podczas prezentacji oraz usługę typu VPN, która jednocześnie poprawia prędkość, jak i umożliwia dostęp do treści niedostępnych w danym kraju z powodu blokady terytorialnej.

Jedną z najbardziej popularnych platform do tworzenia webinariów jest GoToWebinar. Aplikacja pozwala prowadzącym zaplanować jedno wystąpienie, łatwo monitorować liczbę rejestrujących się na nadchodzące spotkanie. Udostępnia link rejestracyjny do zbliżającego się seminarium, pomaga też w obsłudze planowania cyklicznych webinariów.

ClickMeeting to oprogramowanie do webinariów oparte na przeglądarce, nie wymaga zatem żadnego rodzaju instalacji. Umożliwia udostępnianie pulpitu, tablicę, narzędzia ankietowe, a także tłumacza czatu w czasie rzeczywistym. Strona umożliwia skonfigurowanie zindywidualizowanego pokoju z logo i jest zintegrowana z Google Analytics. Pokazuje również dodatkowe statystyki przydatne do optymalizacji produktu lub usługi.

Inne narzędzie specjalnie stworzone dla webinariów jest Demio. Aplikacja posiada prosty i intuicyjny interfejs, który wyróżnia się spośród innych narzędzi, ponieważ można go łatwo dostosować do indywidualnego brandingu. Użytkownikom przyznano łatwy dostęp do aktywnego udziału w prezentacji w postaci pytań, ankiet i dodatkowych materiałów do pobrania. Podczas webinarium prowadzący uruchomić może opcję wezwania do działania, bardzo przydatną do udostępniania ofert lub linków do rejestracji na platformie szkoleniowej. Uczestnicy nie muszą pobierać żadnej aplikacji, aby wziąć udział, mogą uzyskać do dostęp do treści bezpośrednio z przeglądarki.

Organizacja webinarium krok po kroku

Klucz do przyciągnięcia widzów to prostota. Niezależnie od tego, czy chodzi o formularz rejestracyjny, czy przeglądanie gotowej prezentacji po kilku dniach, ważne jest, aby procedura uczestnictwa była szybka i łatwa. Gdy nadejdzie dzień webinarium, konieczne przypomnienia i oczywisty link jak najbardziej pozbawione niedogodności technicznych.

Na początku trzeba będzie oczywiście wybrać temat i ułożyć plan prezentacji - według celów, podtematów, praktycznych przykładów lub ważnych pojęć. W zależności od specyfiki zagadnienia webinarium poprowadzić może ekspert, hobbysta, profesor lub po prostu znawca samej marki.

Formę prezentacji należy dostosować do specyfiki grupy docelowej. Jeśli są to osoby aktywne, warto przygotować konkursy, zapytania i tematy mogące wywołać debatę. W przypadku bardziej pasywnych uczestników, najlepiej poświęcić chwilę dłużej by przygotować bardziej rozbudowane materiały powebinaryjne do przesłania słuchaczom pocztą po prezentacji.

Kolejna ważna decyzja to ewentualna odpłatność za uczestnictwo. Webinaria są zazwyczaj bezpłatne, gdyż mają na celu promocję usługi lub produktu, ale zdarzają się webinaria płatne – zwłaszcza dla stałych klientów lub w przypadku kursów zawodowych lub seminariów akademickich i branżowych.

Pomyśl jak promować samo webinarium. Utwórz stronę docelową ze wszystkimi informacjami istotnymi dla uczestników, takimi jak data, godzina, strona dostępu i ewentualne ceny. Jeśli przewidziany został budżet na płatne reklamy, dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie reklamy w serwisach takich jak Google Adwords i Facebook Ads. Warto też stworzyć odpowiednie posty na potrzeby sieci społecznościowych w postaci grafik lub filmików.

Po zakończonym webinarium trzeba będzie wysłać e-mail do uczestników z linkiem do transmisji prezentacji na YouTube oraz ewentualnie linkiem do slajdów prezentacji. Aby dowiedzieć się, co odbiorcy sądzą o webinarium, przydatny będzie bezpłatny formularz zapytania, aby potencjalni klienci mogli wyrazić swoją opinię na temat samego przebiegu wydarzenia oraz produktu.

 

*Autorką tekstu jest Marianna Płatek - Redaktor TechWarn, strony poświęconej cyberbezpieczeństwu i technologii. Uwielbia pisać, kocha swoją niezależność. Copywriterka i tłumaczka. Podróżniczka. Freelancerka, pełna pasji dla tego, co robi.

Related Articles

Big Data w marketingu

Jak podejść do strategii

Idea portalu

Ideę powstania tej strony można bardzo trafnie podsumować słynnym Sokratesowym  „Scio me nihil scire „ - „wiem, że nic nie wiem”.  Celem i pomysłem stworzenia Naszego portalu jest korzystanie z doświadczenia i wiedzy, jak i dzielenie się swoimi pomysłami, lekcjami, autopsjami. Nie chcielibyśmy jednak aby powstała branżowa WIKIPEDIA, a zamiast suchej wiedzy były doświadczenia, studia przypadku, konkretne sytuacje prosto z biznesu. A więc praktyka ponad teorią.

Liczymy więc na Was społeczność ludzi związaną z zarządzaniem IT i odwiedzających tę stronę na dzielenie się pomysłami i doświadczeniami. Uczmy się wszyscy !!