Metoda Kanban

Kanban w dosłownym tłumaczeniu może oznaczać szyld, tabliczkę z informacją, spis. Metoda powstała w Japonii, podobnie jak Lean wzięta z taśmy produkcyjnej Toyoty. A idea dotyczyła takiej organizacji zespołów produkcyjnych, aby powstawało dokładnie to, co jest potrzebne w danej chwili i aby eliminować niepotrzebne zapasy. To się dobrze przedkłada na IT, czyli takie zrównoważenie zapotrzebowania z dostępną wydajnością, by pozbyć się wąskich gardeł. 

W tym celu metoda stawia olbrzymią wagę na wizualizację pracy, stąd powstawała tablica kanbanowa dająca zespołom podgląd procesu i postępów od początku do końca. Kanban sugeruje podejście do zmian procesów w organizacji tak, by lepiej zrozumieć pracę, przepływy i zależności oraz ograniczyć prace w toku. Eliminuje to straty wynikające z wielozadaniowości i ciągłej zmiany kontekstu, a także wzmacnia współpracę w celu udoskonalenia systemu. Metoda opiera się na dwóch zasadach, na zarządzaniu zmianami i dostarczaniu usług, które podkreślają zmiany ewolucyjne i skupianie uwagi na klientach. Nie określa przy tym konkretnego zestawu kroków, ale stawia na wyjście od bieżącego kontekstu stymulując ciągłe, przyrostowe i ewolucyjne zmiany w systemie. Ma ona na celu zminimalizowanie oporu wobec zmian. 

Kanban ma sześć ogólnych praktyk: wizualizacja, ograniczenie prac w toku, zarządzanie przepływem, jednoznaczne określenie zasad, wykorzystanie pętli zwrotnych oraz ewolucja współpracy. Obejmują one postrzeganie pracy i jej procesu oraz usprawnianie, utrzymywanie i wzmacnianie użytecznych zmian oraz uczenie się i tłumienie nieskuteczności. 

Można powiedzieć, że Kanban nie toleruje żadnych: 

  • braków,
  • opóźnień,
  • zapasów,
  • kolejek, 
  • bezczynności,
  • zbędnych czynności technologicznych i kontrolnych,
  • przemieszczeń.

W przypadku systemów produkcyjnych dużym ryzykiem jest odpowiednie dostosowanie dostaw towaru, tak by nie generować przestojów i nie tworzyć zapasów. Podobnie jest w IT a towarem jest konkretny kawałek kodu czy zadanie biznesowe. 

Wróćmy teraz do tablicy kanban. Jest to najprostsze odwzorowanie metody, a czytelne i łatwe do wykonania.

archive backlog kanban

Ograniczenia pracy w toku ujawniają wąskie gardła, dzięki czemu można je łatwo kontrolować i rozwiązywać. Karty reprezentują elementy robocze, gdy przepływają przez proces tworzenia reprezentowany przez kolumny. Liczby u góry każdej kolumny są ograniczeniami liczby kart dozwolonych w każdej kolumnie. Ograniczenie nakładów pracy (WIP) na każdym kroku procesu zapobiega nadmiernej produkcji i ujawnia wąskie gardła w sposób dynamiczny.

Spójrzmy na prosty przykład:

Poniższa tabela przedstawia sytuację, w której programiści i analitycy nie mogą podejmować żadnej pracy, dopóki testerzy nie skończą zadania i podejmą następne. W tym momencie programiści i analitycy powinni zastanowić się nad sposobem, w jaki mogą pomóc złagodzić obciążenie testerów. 

kanban board 1

Kolumny zostały dodatkowo podzielone na dwa, żeby zobrazować pracę w toku i już wykonaną w danym zespole. Ograniczenia na górze odnoszą się do obu podkolumn. Gdy testerzy skończą testowanie funkcjonalności przenoszą kartę i zwalniają slot w kolumnie "Test" 

kanban board 2

Teraz pusta szczelina w kolumnie "Test" może być wypełniona jedną z kart w podkolumnie "Done". To zwalnia slot w "Development", a następną kartę można przesunąć z kolumny "Analysis" i tak dalej.

kanban board 3

Metoda jest naprawdę prosta a pozwala fajnie zobrazować gdzie jesteśmy z projektem. Do tego też przydają się codzienne spotkania i aktualizacja tablicy. Można użyć różnych kolorów karteczek w zależności od skomplikowania projektu i złożoności zadań. Kartki mogą być podpisane imionami członków zespołu, wiemy wtedy kto czym się zajmuje i czy ewentualnie potrzebuje pomocy.  

Related Articles

Lean Service Management: Ludzie

Koncepcja Lean

Idea portalu

Ideę powstania tej strony można bardzo trafnie podsumować słynnym Sokratesowym  „Scio me nihil scire „ - „wiem, że nic nie wiem”.  Celem i pomysłem stworzenia Naszego portalu jest korzystanie z doświadczenia i wiedzy, jak i dzielenie się swoimi pomysłami, lekcjami, autopsjami. Nie chcielibyśmy jednak aby powstała branżowa WIKIPEDIA, a zamiast suchej wiedzy były doświadczenia, studia przypadku, konkretne sytuacje prosto z biznesu. A więc praktyka ponad teorią.

Liczymy więc na Was społeczność ludzi związaną z zarządzaniem IT i odwiedzających tę stronę na dzielenie się pomysłami i doświadczeniami. Uczmy się wszyscy !!