Big Data w marketingu

Marianna Płatek.

Jak wykorzystać Big Data w marketingu?

Znajomość bieżących preferencji konsumentów, poprawa pozycjonowania produktów i usług, a także samej marki, błyskawiczne wykrywanie wad w strategii marketingowej. To tylko niektóre zalety zastosowania wielkich zbiorów danych w marketingu, czyli Big Data. Co to takiego?

Big Data – co to jest i jak wdrożyć technologię w marketingu?

Big Data to zasadniczo duże zbiory danych pozyskiwanych przez firmy, pochodzących ze źródeł cyfrowych i tradycyjnych. Zbiory te są następnie analizowane i stanowią świetne źródło informacji, pomagające zdecydować o strategii rozwoju firmy i kluczowych decyzjach biznesowych, dotyczących produktów i usług.

Główna wartość Big Data nie pochodzi z samych danych, ale właśnie ze sposobu ich przetwarzania i jakości analizy, która służy do obniżenia kosztów i efektywniejszego zarządzania czasem. Dzięki Big Data analitycy są w stanie określić źródło spadku obrotów firmy dokładnie w momencie ich wystąpienia i zapobiec dalszym stratom.

Big Data to jedno z najważniejszych narzędzi wykorzystywanych w marketingu. Pomaga tworzyć kampanie w oparciu o preferencje grupy docelowej i ich lokalizację, a także dostosowywać się płynnie do zmian trendów. Łatwo oszacować wzorce zachowań i sprawdzić jakimi produktami był zainteresowany dany klient, a następnie polecić mu inny podobny lub uzupełniający produkt. Całokształt działań przekłada się również oczywiście na trafniejszą analizę kosztów i zysków.

Big data jest jednak sporym zagrożeniem dla prywatności. Konsumenci powinni uważać na wszelkie oferty, które obiecują „inteligentne” lub „spersonalizowane” produkty lub usługi. Cyberprzestępcy często próbują uzyskać w ten sposób dostęp do prywatnych danych osobistych. Również podawanie takich informacji zaufanym dostawcom powinno odbywać się z zachowaniem szczególnej uwagi, na przykład poprzez wykorzystanie usługi VPN, która tworzy dodatkową warstwę bezpieczeństwa.

Zalety Big Data w branży marketingowej

Dzisiejszy konsument korzysta z różnorodnych urządzeń, narzędzi i technologii, ważne jest zatem zrozumienie z jakich kanałów komunikacji należy skorzystać by do niego dotrzeć, a następnie utrzymać lojalność i sprawić, by wrócił. Dzięki Big Data łatwiej określić optymalne wydatki marketingowe, które powinny być przeznaczane na dane kanały, a następnie regularnie optymalizować działania marketingowe poprzez testowanie, pomiary i analizy.

W oparciu o informacje uzyskane poprzez analizę wielkich zbiorów danych, analitycy są w stanie wyodrębnić kluczowe dane o kliencie: jakie produkty i marki najczęściej wybiera oraz jakie usługi są związane z jego zainteresowaniami. Na podstawie tych informacji firma tworzy strategie, na podstawie których tworzy spersonalizowane kampanie reklamowe dla poszczególnych grup odbiorców. Świetnym przykładem jest Netflix, który tworzy swoje oryginalne produkcje w oparciu o oglądalność innych filmów i seriali na platformie.

Segmentacja klientów następuje w oparciu o zachowania zakupowe (co kupują, jak często, ile wydają pieniędzy), zachowania konsumpcyjne (jakie kategorie produktów wybierają) oraz zaufanie do danej marki. Big Data pomaga również w tworzeniu sieci wpływów i pozyskiwaniu nowych klientów dzięki istniejącym, zwłaszcza poprzez wykorzystanie mediów społecznościowych i kampanii MGM (member gets a member), czyli zaoferowanie benefitów w zamian za polecenie produktu lub marki wśród znajomych.

Zautomatyzowany marketing algorytmiczny umożliwia przetwarzanie dużych ilości danych, co przekłada się na tworzenie lepszych i bardziej efektywnych interakcji z konsumentami. Systemy są w stanie śledzić słowa kluczowe automatycznie, wyodrębniać słownictwo używane przez daną grupę docelową i dokonuje aktualizacji co kilka sekund lub w zależności od innych czynników jak koszty reklam czy zachowania klientów. Przedsiębiorcy w oparciu o aktualne preferencje klientów mogą dzięki tym technologiom na bieżąco wprowadzać zmiany cen tysięcy produktów.

 

*Autorką tekstu jest Marianna Płatek - Redaktor TechWarn, strony poświęconej cyberbezpieczeństwu i technologii. Uwielbia pisać, kocha swoją niezależność. Copywriterka i tłumaczka. Podróżniczka. Freelancerka, pełna pasji dla tego, co robi.

Licznik odwiedzin

DzisiajDzisiaj191
WczorajWczoraj258
Ostatni tydzieńOstatni tydzień1884
ŁącznieŁącznie213965
Zalogowanych użytkowników 0
Gości 6

Zaprzyjaźnieni