Dobry analityk

Był artykuł o miękkim analityku, a teraz będzie o dobrym :) To określenie może trochę przewrotne i zostało tutaj użyte celowo, bo ciężko tak naprawdę powiedzieć co oznacza być "dobrym". To ocena w dużej mierze indywidualna. Celem wpisu jednak jest przedstawienie kilku aspektów w pracy analityka, na które warto zwrócić uwagę w kwestii własnego rozwoju. 

Jest sporo materiałów o tym jak zostać analitykiem biznesowym, od czego zacząć, na czym się skupić. Ale też padają pytania w stylu: "co mam zrobić, aby stać się lepszym analitykiem?". Ja co chwila sobie takie zadaje :) I tak przygotowując się do certyfikatu ECBA i wertując zakamarki Internetu trafiłem na ciekawe rady. Postaram się kilka przytoczyć. Dodam tylko, że rozwijać swoje umiejętności możemy z różnych pobudek - żeby być bardziej docenianym na danym stanowisku, żeby znaleźć lepszą pracę czy po prostu dla siebie. Zresztą obecna dynamika w IT nie pozwala za bardzo stać w miejscu.

Dobrze poznaj obszar w którym pracujesz. Specjalizacja w dziedzinie pomaga nie tylko dobrze zrozumieć klienta, ale także zwiększa wartość wypracowanego rozwiązania. Doświadczenia z podobnych wdrożeń przyczyniają się do ograniczenia błędów czy też modelowania rozwiązań na wiele różnych, ciekawych sposobów. To czyni analityka bardziej kompetentnym i poszukiwanym profesjonalistą. Niestety zdobycie wiedzy specjalistycznej trwa lata, więc im więcej doświadczenia tym lepiej. Mam wrażenie że łatwiej tutaj jest analitykom pracującym dla klienta wewnętrznego, w obrębie własnej organizacji, którą wspólnie tworzą i mogą dobrze poznać. Pracując stale dla różnych firm i pojedynczych projektów jest trudniej i wymaga to większej zwinności. Chociaż osoba perfekcyjnie znająca np. sektor ubezpieczeń szybko odnajdzie się w danej organizacji z tego zakresu, mimo różnic w detalach, baza jest z reguły taka sama.

Rozwijaj swoje umiejętności prezentacji. Jaka analityk często będziesz tworzył prezentacje, czy to wymagań, prototypów czy procesów. I nie musi to być PowerPoint, czy schemat UML, ale nawet krótkie wyjaśnienie telefoniczne danego zagadnienia. Ważne jest, aby jasno przekazywać co chcemy osiągnąć, gdyż te umiejętności pomagają w zdobywaniu zaufania klienta czy zespołu. To można ćwiczyć, można zbierać uwagi od współpracowników, co należy jeszcze poprawić żeby było bardziej zrozumiałe. Z czasem wyrabia się własny mechanizm i doświadczenie też jest ważne, ale nie można zapomnieć, że każdy klient jest inny i lepiej podchodzić do niego indywidualnie.

Doskonal się w rozwiązywaniu problemów. Analiza często polega na rozwiązywaniu problemów. Gdy tworzysz oprogramowanie, rozwiązujesz dany problem klienta. Kiedy wdrażasz system, tworzysz raporty, dostosowujesz procesy, co jest de facto rozwiązaniem problemów klienta. Pojęcie to jest zdecydowanie szersze, odnosi się też do możliwości i wyzwań, z którymi codziennie borykają się organizacje. Tak więc skuteczne rozwiązywanie problemów to znajdowanie odpowiedzi na pytania, które zadaje biznes. By być dobrym w tej pracy, trzeba być dobrym w rozwiązywaniu problemów :)

Poznaj i naucz się kilku technik. Dobrze jest znać kilka podstawowych technik prowadzenia analizy, pozyskiwania wymagań. Doświadczenie pozwala umiejętnie się nimi posługiwać, w zależności od organizacji, specyfiki klienta itp. Tak jak mamy podejście zwinne i tradycyjne w prowadzeniu projektów, tak w analizie czasem lepiej się sprawdzi ta czy inna technika. Możliwość wyboru odpowiedniego zestawu technik analizy biznesowej jest sporym plusem.

Bądź na bieżąco z najnowszymi technologiami. Nie chodzi o to by codziennie śledzić każdy pojawiający się wątek i stać się ekspertem w jego zakresie. Warto jednak znać ogólne trendy, nadążać za rynkiem, pozwala to łatwiej odnaleźć się w otoczeniu i często sprzyja wpadaniu na innowacyjne pomysły.

Poza tym oczywiście szukaj fajnych szkoleń, spotykaj się z ludźmi z branży i wymieniaj doświadczeniami. W Warszawie są takie spotkania, całkiem wartościowe, wiem też że sporo dzieje się w Trójmieście. Także powodzenia :)

Related Articles

Kluczowe pojęcia analizy

Idea portalu

Ideę powstania tej strony można bardzo trafnie podsumować słynnym Sokratesowym  „Scio me nihil scire „ - „wiem, że nic nie wiem”.  Celem i pomysłem stworzenia Naszego portalu jest korzystanie z doświadczenia i wiedzy, jak i dzielenie się swoimi pomysłami, lekcjami, autopsjami. Nie chcielibyśmy jednak aby powstała branżowa WIKIPEDIA, a zamiast suchej wiedzy były doświadczenia, studia przypadku, konkretne sytuacje prosto z biznesu. A więc praktyka ponad teorią.

Liczymy więc na Was społeczność ludzi związaną z zarządzaniem IT i odwiedzających tę stronę na dzielenie się pomysłami i doświadczeniami. Uczmy się wszyscy !!