Analiza IT

MAP IT 2020

TB. Opublikowano w Analiza IT

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Ze względu na sytuacje w kraju, raczej nie odbędzie się wydarzenie WDI, nie wiadomo też co z ReQuest (chociaż w październiku już może będzie "normalnie"). Natomiast w zeszłym tygodniu odbyła się ciekawa konferencja online - MAP IT, czyli management, analiza i produkt w IT zorganizowana przez Analiza IT i Product Vision. Wydarzenie całodniowe (8:40- 16:00) w formie wykładów z prelegentami. Lista wystąpień i tematów poniżej.

 Na wydarzenie mógł się zapisać każdy, rejestracja była darmowa. Zapisało się ponad 1200 uczestników, aktywnie w konferencji w szczytowym momencie brało udział 800 osób. Pokaźne liczby co świadczy o dużym zapotrzebowaniu na takie spotkania. Mimo takiego grona odbiorców nie było większych problemów technicznych, tylko w jednej prezentacji chwilowo przycinało. Uczestnicy mogli zadawać pytania na czacie, a wybrane z nich były odczytywane po każdym wystąpieniu (prezentacja trwała 30 minut) w blokach dyskusyjnych (10-minutowych). Administrator sprawnie nadzorował te kwestie. 

Kadra prelegentów wyglądała następująco:

  1. Hania Wesołowska - "Od czego się to wszystko zaczyna i co robi strategiczny analityk biznesowy" - Hania przeszła od zupełnych podstaw, czyli zacznij od 'dlaczego' (Simon Sinek) poprzez role analityka w organizacji aż po zadania jakie pełni strategiczny analityk biznesowy. Trochę opowiedziała o swoich doświadczeniach związanych z tym stanowiskiem i dlaczego warto do niego dążyć (wysokie wynagrodzenie, praca nad celami strategicznymi, cenne kontakty z menedżerami). Sama prezentacja była dosyć szybka, jednak te ramy czasowe ograniczały możliwość wchodzenia w szczegóły. Na rozgrzewkę ok.

  2. Olga Springer - "Na podstawie jakich informacji priorytetyzować mapę produktu" - bardzo fajne wystąpienie, widać, że Olga się pasjonuje tym tematem, robi z niego doktorat. Jest dostępny jej kurs online odnośnie zarządzania produktem. Opowiadała do czego służy taka roadmapa, jak uwzględnić w niej wizję i strategię organizacji oraz dlaczego ułatwia ona planowanie, motywowanie i priorytetyzacje. Trochę było o narzędziach, których można używać - aha, jira, trello, o metrykach produktowych i mvp. Wszystko ubrane w bardzo ciekawą i przejrzystą formę prezentacji.

  3. Elena Zhukowa - "Tworzenie OKR (Objectives & Key Results)" - po co nam te okry, jaką wartość niosą itp. Wg mnie za mało było czasu żeby zgłębić ten temat, bardzo szeroki i interesujący. Prezentacja liznęła tylko z grubsza zagadnienie. Ale było kilka ciekawych przykładów korzyści płynących ze wdrożenia tego podejścia - szybka weryfikacja wybranego kierunku, wczesne wykrywanie zależności, szybkie reagowanie na zmiany, zwiększenie motywacji i zaangażowania zespołów. Lena przyznała, że wdrożenie w organizacji tej metody to proces długotrwały i dość kosztowny, ale korzyści później są też znaczące. Przy takim wdrożeniu liczy się duże wsparcie managmentu. Narzędzia, których możemy użyć w pracy z OKR to np. Docspace czy narzędzia Atlassiana.

  4. Jarosław Łojewski - "Porażkologia praktyczna dla analityków i produktowców w IT" - autor bloga dobraporazka mówił o podejściu do stawianych sobie celów, tak by uwzględniać, że mogą się one nie spełnić. Natomiast porażka nie oznacza totalnej klęski, ale powinna być korzystną lekcją z której wyciągamy wnioski. 5 kroków, które pomagają uczyć się na porażkach - zidentyfikuj porażkę, zrozum z czego wynikała (przydatny diagram ishikawy), zaplanuj działania zapobiegawcze i naprawcze, zrealizuj, zweryfikuj stosowanie i użyteczność działań.

  5. Michał Bartyzel - "Zwinnie wykluczeni" - Michał jak zwykle rozwalił system, najlepsza prezentacja, konkretna, wartościowa i bardzo ciekawa :) Opowiadał czym wg niego jest zwinność - występuje wtedy, gdy cel pracy jest ważniejszy niż środki, a klient regularnie dostaje wartościowe produkty. Przykład ze sprzątaniem domu bardzo trafiony (inaczej sprzątamy "na spokojnie" a inaczej, kiedy za chwilę przychodzą goście, wtedy cel liczy się bardziej niż nakład pracy). Michał, na przekór tematowi prezentacji mówił o transformacji włączającej, czyli wciąganiu analityka do zespołów pracujących zwinnie. I nie chodzi tutaj tak naprawdę o rolę, której w scrumie nie ma, ale o człowieka, osobę, która zna organizację, ma potencjał i wiedzę o procesach. Taki analityk jest nieocenionym wsparciem, również w czasie transformacji w kierunku zwinności, która jest procesem skomplikowanym i długotrwałym, może trwać nawet 7 lat. Taką transformację trzeba oprzeć na: decyzyjności (delegowanie na niższe szczeble), przepływie informacji zarządczej, pełnokompetentności (ciężke słowo i nie pamiętam dokładnie do czego się odnosiło...), odpowiedzialności i właścicielstwie oraz na wykreowaniu inicjatywy oddolnej, dla której zarząd powinien stwarzać odpowiednie warunki. 

  6. Michał Reda - "Jak efektywnie przeprowadzić produkt discovery" - prezentacja o tym jak skutecznie dopasować produkt do potrzeby, często niestety produkt jest nietrafiony. Temat niezbyt do mnie przemówił, nie wiem czy to na skutek formy przekazu, czy chwilowego spadku koncentracji.

  7. Mateusz Kapica - "Product Owner - głowne wyzwania i techniki, które pomogą na start" - fajna prezentacja, bardzo dobra grafika na slajdach, Mateusz sam ją wykonuje, przykuwała uwagę :) Ogólnie temat wokół zarządzania produktem, wizji i zaangażowaniu zespołu w znajomość celu. Warto dbać o dobry backlog refinement, dzielić pracę na mniejsze historyjki, nie zapominać o zarządzaniu długiem technologicznym i starać się automatyzować co się da :)

  8. Jarosław Żeliński - "Wymagania biznesowe - jak realizuje je architektura i logika aplikacji" - o Jarku trochę wcześniej słyszałem, ale jak dotąd nie miałem do czynienia. Prezentacja na pewno była nieszablonowa, sposób przekazu jednych mógł bawić, innych denerwować, ja byłem po środku :) Jarek ma bardzo duże doświadczenie w analizie, można powiedzieć, że jest prekursorem tego pojęcia w Polsce. Prowadzi działalność naukową, bloga - it consulting i współpracuje z dużymi firmami. Podczas prezentacji padały ciekawe stwierdzenia typu, że nie należy wierzyć użytkownikom, biznes nie może dyktować pracy deweloperom i że cała dokumentacja w Wordzie powinna trafić do kosza :) Wg Jarka analityk jest inżynierem, projektantem, projektuje rozwiązania, projektuje tak naprawdę oprogramowanie. Najważniejsza rzecz jaka powinna się znaleźć w dokumentacji to diagram przypadków użycia, a polecane narzędzie to Visual Paradigm. 

Ogólnie wydarzenie zasługuje na duży plus, chętnie wezmę udział w kolejnej edycji. Może trochę za dużo było marketingu i promowania kursów tworzonych przez prelegentów (uczestnicy mogli liczyć na zniżki na poszczególne kursy), ale w sumie można przymknąć na to oko, w końcu konferencja darmowa :) Mi zabrakło większej interakcji z uczestnikami i między uczestnikami, wiem, że to trudne przy takiej liczbie osób, ale fajne by były takie krótkie warsztaty w mniejszych grupach, jak to się często zdarza podczas meetupów. 

Licznik odwiedzin

DzisiajDzisiaj376
WczorajWczoraj388
Ostatni tydzieńOstatni tydzień1998
ŁącznieŁącznie124719
Zalogowanych użytkowników 0
Gości 8

Zaprzyjaźnieni