Big Data w marketingu

Jak wykorzystać Big Data w marketingu?

Znajomość bieżących preferencji konsumentów, poprawa pozycjonowania produktów i usług, a także samej marki, błyskawiczne wykrywanie wad w strategii marketingowej. To tylko niektóre zalety zastosowania wielkich zbiorów danych w marketingu, czyli Big Data. Co to takiego?

Big Data – co to jest i jak wdrożyć technologię w marketingu?

Big Data to zasadniczo duże zbiory danych pozyskiwanych przez firmy, pochodzących ze źródeł cyfrowych i tradycyjnych. Zbiory te są następnie analizowane i stanowią świetne źródło informacji, pomagające zdecydować o strategii rozwoju firmy i kluczowych decyzjach biznesowych, dotyczących produktów i usług.

Główna wartość Big Data nie pochodzi z samych danych, ale właśnie ze sposobu ich przetwarzania i jakości analizy, która służy do obniżenia kosztów i efektywniejszego zarządzania czasem. Dzięki Big Data analitycy są w stanie określić źródło spadku obrotów firmy dokładnie w momencie ich wystąpienia i zapobiec dalszym stratom.

Big Data to jedno z najważniejszych narzędzi wykorzystywanych w marketingu. Pomaga tworzyć kampanie w oparciu o preferencje grupy docelowej i ich lokalizację, a także dostosowywać się płynnie do zmian trendów. Łatwo oszacować wzorce zachowań i sprawdzić jakimi produktami był zainteresowany dany klient, a następnie polecić mu inny podobny lub uzupełniający produkt. Całokształt działań przekłada się również oczywiście na trafniejszą analizę kosztów i zysków.

Big data jest jednak sporym zagrożeniem dla prywatności. Konsumenci powinni uważać na wszelkie oferty, które obiecują „inteligentne” lub „spersonalizowane” produkty lub usługi. Cyberprzestępcy często próbują uzyskać w ten sposób dostęp do prywatnych danych osobistych. Również podawanie takich informacji zaufanym dostawcom powinno odbywać się z zachowaniem szczególnej uwagi, na przykład poprzez wykorzystanie usługi VPN, która tworzy dodatkową warstwę bezpieczeństwa.

Zalety Big Data w branży marketingowej

Dzisiejszy konsument korzysta z różnorodnych urządzeń, narzędzi i technologii, ważne jest zatem zrozumienie z jakich kanałów komunikacji należy skorzystać by do niego dotrzeć, a następnie utrzymać lojalność i sprawić, by wrócił. Dzięki Big Data łatwiej określić optymalne wydatki marketingowe, które powinny być przeznaczane na dane kanały, a następnie regularnie optymalizować działania marketingowe poprzez testowanie, pomiary i analizy.

W oparciu o informacje uzyskane poprzez analizę wielkich zbiorów danych, analitycy są w stanie wyodrębnić kluczowe dane o kliencie: jakie produkty i marki najczęściej wybiera oraz jakie usługi są związane z jego zainteresowaniami. Na podstawie tych informacji firma tworzy strategie, na podstawie których tworzy spersonalizowane kampanie reklamowe dla poszczególnych grup odbiorców. Świetnym przykładem jest Netflix, który tworzy swoje oryginalne produkcje w oparciu o oglądalność innych filmów i seriali na platformie.

Segmentacja klientów następuje w oparciu o zachowania zakupowe (co kupują, jak często, ile wydają pieniędzy), zachowania konsumpcyjne (jakie kategorie produktów wybierają) oraz zaufanie do danej marki. Big Data pomaga również w tworzeniu sieci wpływów i pozyskiwaniu nowych klientów dzięki istniejącym, zwłaszcza poprzez wykorzystanie mediów społecznościowych i kampanii MGM (member gets a member), czyli zaoferowanie benefitów w zamian za polecenie produktu lub marki wśród znajomych.

Zautomatyzowany marketing algorytmiczny umożliwia przetwarzanie dużych ilości danych, co przekłada się na tworzenie lepszych i bardziej efektywnych interakcji z konsumentami. Systemy są w stanie śledzić słowa kluczowe automatycznie, wyodrębniać słownictwo używane przez daną grupę docelową i dokonuje aktualizacji co kilka sekund lub w zależności od innych czynników jak koszty reklam czy zachowania klientów. Przedsiębiorcy w oparciu o aktualne preferencje klientów mogą dzięki tym technologiom na bieżąco wprowadzać zmiany cen tysięcy produktów.

 

*Autorką tekstu jest Marianna Płatek - Redaktor TechWarn, strony poświęconej cyberbezpieczeństwu i technologii. Uwielbia pisać, kocha swoją niezależność. Copywriterka i tłumaczka. Podróżniczka. Freelancerka, pełna pasji dla tego, co robi.

Related Articles

Jak stworzyć dobre webinarium?

Jak podejść do strategii

Idea portalu

Ideę powstania tej strony można bardzo trafnie podsumować słynnym Sokratesowym  „Scio me nihil scire „ - „wiem, że nic nie wiem”.  Celem i pomysłem stworzenia Naszego portalu jest korzystanie z doświadczenia i wiedzy, jak i dzielenie się swoimi pomysłami, lekcjami, autopsjami. Nie chcielibyśmy jednak aby powstała branżowa WIKIPEDIA, a zamiast suchej wiedzy były doświadczenia, studia przypadku, konkretne sytuacje prosto z biznesu. A więc praktyka ponad teorią.

Liczymy więc na Was społeczność ludzi związaną z zarządzaniem IT i odwiedzających tę stronę na dzielenie się pomysłami i doświadczeniami. Uczmy się wszyscy !!