Rozpoznawanie twarzy w celu odblokowania telefonu, asystenci głosowi, chatboty, skuteczne filtry antyspamowe. Rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji towarzyszą nam na co dzień. Ale czym jest właściwie sztuczna inteligencja? Jak działa?
Sztuczna inteligencja – co to takiego?
Sztuczna inteligencja, w skrócie AI (artificial intelligence) to zbiór technik, które pozwalają maszynom wykonywać zadania i rozwiązywać problemy w sposób zbliżony do ludzkiego, czyli naśladując ludzką inteligencję. Mogą to być prostsze czynności, jak rozpoznanie obiektów na obrazie lub bardziej skomplikowane – na przykład gra w szachy lub tłumaczenie tekstu na język obcy.
Koncepcja sztucznej inteligencji pojawiła się po raz pierwszy w latach pięćdziesiątych XX wieku w pracy Computing Machinery and Intelligence matematyka Alana Turinga. Opisał w niej test (zwany dotąd testem Turinga), w którym człowiek wchodzi w interakcję z innym człowiekiem, a następnie z maszyną zaprogramowaną do tworzenia rozsądnych odpowiedzi w celu sprawdzenia czy badany będzie w stanie stwierdzić różnicę.
Obecnie wszystkie duże firmy z branży IT pracują nad wprowadzeniem rozwiązań sztucznej inteligencji poprzez wykorzystanie sztucznych sieci neuronowych złożonych z serwerów i umożliwiających przetwarzanie bardzo skomplikowanych obliczeń na bazie ogromnych baz danych Big data. Często wykorzystywane są dane prywatne, dlatego też tak ważna jest dbałość o nieudostępnianie wrażliwych informacji w Internecie, korzystanie z VPN podczas użytkowania publicznych sieci WiFi i dokładna weryfikacja prywatności w mediach społecznościowych.
Sztuczna inteligencja - zastosowania
Sztuczna inteligencja sprowadza się zatem do potężnego systemu statystyk, na podstawie którego maszyna podejmuje decyzję lub zachowuje się w określony sposób. Algorytmy powodują, że system potrafi rozpoznać mowę i na tej podstawie asystenci głosowi przetwarzają zapytania i bezpośrednio na nie odpowiadają. Tak właśnie działają popularne chatboty, czyli chat z wirtualnym konsultantem. Jest to doskonała funkcja dla sklepów internetowych, gdyż zapewnia szybką reakcję na potrzeby klienta o każdej porze dnia i nocy bez udziału pracownika.
Zastosowania AI stają się coraz bardziej ambitne, a wykorzystanie algorytmów ewoluuje od chatbotów, poprzez poprawę jakości zdjęć do podejmowania kluczowych decyzji w wojsku czy medycynie. Technologia uczenia maszynowego umożliwia przechowywanie dużej ilości danych w wirtualnej sieci neuronowej. W wojsku pozwala na podejmowanie decyzji podczas wykorzystania dronów, w bankowości ocenić zdolność kredytową, a w grach wideo rozwijać zachowania postaci niezależnych.
W medycynie AI pozwala diagnozować na przykład choroby oczu, monitorować skuteczność leczenia, przygotować obraz medyczny pacjenta. Również w dziedzinie cyberbezpieczeństwa sztuczna inteligencja pomaga identyfikować zagrożenia takie jak: złośliwe oprogramowanie, podejrzane adresy IP, zagrożenia wewnętrzne. Skanowanie trwa kilka sekund i pozwala analitykom bezpieczeństwa zareagować na zagrożenia wielokrotnie szybciej.
*Autorką tekstu jest Marianna Płatek - Redaktor TechWarn, strony poświęconej cyberbezpieczeństwu i technologii. Uwielbia pisać, kocha swoją niezależność. Copywriterka i tłumaczka. Podróżniczka. Freelancerka, pełna pasji dla tego, co robi.